Trafikskolor i Umeå
RSS icon Home icon
  • Att tänka på när man vill ha en tjänstebil

    Posted on juli 10th, 2013 Prof. Marlee Jacobs PhD No comments

    Många drömmer nog om att glida runt i en flott tjänstebil som företaget betalar. Visst låter det härligt att kanske kunna köra en helt ny bil utan att behöva bli ruinerad på kuppen. Dock finns det en del att tänka på om man funderar på att skaffa en tjänstebil genom det företag man är anställd på eller kanske driver själv.Det som är allra mest avgörande för de flesta är givetvis om det rent ekonomiskt är lönsamt att ha en tjänstebil mot att köra privat, då bilen främst är avsedd att användas i rent arbetssyfte.En tjänstebil är ett fordon som myndigheter och företag tillhandahåller för att de anställda ska kunna nyttja denna i tjänsten. Det är även tillåtet att utnyttja en tjänstebil, eller förmånsbil som det också heter, för privat bruk, dock högst 10 gånger per år och med en sammanlagd körsträcka på 100 mil. Kör man mer än så betraktas nyttjandet som en löneförmån som är skattepliktig.Hur stor skatten blir bestäms av bilens så kallade förmånsvärde. Förmånsvärdet läggs ovanpå bruttolönen och hela beloppet beskattas därefter som vanligt. Mer om hur man räknar ut en bils förmånsvärde går att hitta på Skatteverkets hemsida, där det även går att räkna ut det exakta förmånsvärdet för i princip varje enskild bilmodell och årsmodell.Om man har en miljöbil blir förmånsvärdet lägre, upp till 40 procent för elbilar, elhybrider och bilar som går på gas. Förmånsvärdet sjunker också om man kör mer än 3 000 mil per år i tjänsten.Generellt sett kan man säga att det lönar sig att ha tjänstebil, framför allt för den som kör mycket privat, eftersom service- och försäkringskostnader oftast blir lägre beroende på vad man har för avtal. Dessutom är resor till och från arbetet, precis som när man kör med sin privata bil, avdragsgilla.