Trafikskolor i Umeå
RSS icon Home icon
  • Tips när man ska skaffa körkort

Posted on mars 14th, 2016 Prof. Marlee Jacobs PhD No comments

För många är B-körkortet synonymt med frihet och vuxenlivet. Att få köra bil är inte bara roligt, det kan också vara viktigt för att söka jobb.

Övningsköra hemma

Det är fullt tillåtet att göra all övningskörning hemma och helt enkelt boka in en uppkörnings hos Transportverket när man känner sig redo.Dock behöver man en legitim person att övningsköra med. Personen måste vara 24 år eller äldre, ha haft körkortet minst fem år och vara ostraffad. Han eller hon måste även ta en handledarkurs via en trafikskola och få ett intyg som gör det lagligt att övningsköra med någon utan körkort.Att övningsköra hemma kan kännas tryggare och är så klart billigare än att betala för körlektioner i flera veckor. Men det finns också en risk att man lär sig fel saker och att ens handledare missar att lära ut viktiga delar. Därför borde man boka in åtminstone en övningskörning innan uppkörningen där en professionell handläggare kan berätta om man är redo för uppkörningen eller inte.

Kortet

Många våndas över sina dåliga kort på körkortet. Är man nervös och vill ha en bra bild på körkortet, tar man kortet i god tid innan uppkörningen. Det finns flera butiker i landet där man kan ta körkortsfoto som kan användas till alla ID-handlingar.Vill man ha det ”perfekta” kortet har man chansen att ta om bilden till dess att man är nöjd. Gör man det via polisstationen efter uppkörningen har man bara en eller två chanser på sig innan det är dags för nästa person att kliva in i båset.Sedan ska man också vara medveten om att när man tar B-körkortet får man även tillåtelse att köra en del fordon under B-benämningen. Det betyder att man automatiskt får tillstånd att köra klass I och klass II-mopeder, traktorer och lätt lastbil.