Trafikskolor i Umeå
RSS icon Home icon
  • Skaffa moped

Posted on mars 10th, 2015 Prof. Marlee Jacobs PhD No comments

Idag är det större krav på de som vill skaffa och köra moped än det var förr, för inte så länge sedan var det bara att köpa en moped och köra den. Men sedan år 2000 måste man först ta mopedkortet.vespa--moped-2-291402-mDet finns tre typer av mopeder i Sverige idag, olika krav ställs på en mopedförare beroende på vilken typ av moped man tänker köra och vilken ålder man är. Dessa tre typer delas in i två klasser, klass I kräver ett körkort och klass II kräver ett förarbevis. BådeI oktober 2009 infördes ett ny körkortsbehörighet, AM, det tillåter en att köra en moped i klass I, för de som tidigare hade endast ett förarbevis för klass I ombads att byta ut det mot en körkort med behörigheten AM. Har man tidigare något annat körkort har man även behörighet till att köra en klass I moped.Dessa mopeder är konstruerade med ett topphastighet på 45 km/h och ska ha en registreringsskylt då det räknas som ett registreringspliktigt fordon. De har en åldersgräns på 15 år.För att köra en moped i klass II krävs ett förarbevis, om man har antingen ett traktorkort eller ett annat körkort, oavsett vilken typ av behörighet, kan man köra en klass II moped på det kortet. Förarbeviset infördes också det i oktober 2009, innan dess krävdes bara att man fyllt 15.Mopederna i klass II är konstruerade för en topphastighet på 25 km/h och får inte ha en motor vars effekt överstiger 1 kilowatt. Klass II mopeder är inte registreringspliktiga och behöver därför ingen registreringsskylt.Läs mer om bestämmelserna för både klass I och klass II mopeder på Körkort.se.När man väl har sitt körkort är det bara att köpa mopeden, det är rekommenderat att man provkör den först för att se att den passar de behov man har. För lite extra personlighet kan man även styla sin moped något, produkter för detta kan man hitta på butiker som cykelkraft.se. Det är naturligtvis även krav på hjälm när man kör moped, så glöm inte att köpa en tillsammans med mopeden.