Trafikskolor i Umeå
RSS icon Home icon
  • Fortkörning

    Posted on juni 28th, 2013 Prof. Marlee Jacobs PhD No comments

    Något av det första man får lära sig när man kommer i kontakt med bilar, antingen som passagerare eller som förare, är att du inte får köra fortare än din förmåga och alltid följa hastighetsbegränsningen, både för din egen och för dina medtrafikanters skull. Men visst är det något speciellt med känslan att framföra ett fordon i hög hastighet. Och det fina är ju, att det går att göra under kontrollerade former. I otaliga motorsporter så kan fartdåren inom dig få utlopp för sina känslor!

    Säkerheten först

    Men skall man syssla med någon typ av motorsport så måste man först ingjuta det som rubriken säger >säkerheten först<. Detta är givetvis av samma orsak och anledning som i den vanliga trafiken – varken du eller någon annan skall behöva bli skadad. Det är klart att förare på elitnivå ofta ligger och balanserar på gränsen, men det är just faktumet att de är proffs som gör det möjligt.Vare sig man är proffs eller amatör så finns en del säkerhetsåtgärder och regler att efterfölja. Här ska du få ta del av några av de viktigaste av dessa.

    • Hjälmen – Det finns lite olika hjälmar för olika typer av motorsporter, men gemensamt är att passform och storlek skall kontrolleras genom att ta på hjälmen och se så att den sitter ordentligt. Dessutom måste hjälmen vara fri från sprickor som kan göra att hjälmens skal försvagas. Har man en hjälm med visir, en så kallad integralhjälm, då måste visiret vara i gott skick både för det visuella och skador. Hjälmar som inte är brandklassade måste anges om de är gjorda i material som smälter och eller fattar eld vid brand.
    • Bälten – Regler för bälten är närapå en vetenskap bara i sig och presenteras här därför i en egen liten punktlista.1.  Beroende på vilken typ av bälte det är så skall dem bytas med intervall om två, fyra eller fem år. De så kallade FIA-bältena är faktiskt till och med datummärkta med bäst före-datum.2. Vinklar, infästningspunkter, förstärkningsplattor, infästning i dragriktning, samt glidstopp måste vara intakt.3. Ett bälte som varit med i en krasch måste alltid bytas ut.4. Kontrollera om bältet skaver mot något vasst, detta kan försvaga bältet.
    • Förarkläder –  Förarkläder varierar också beroende på vilken typ av sport det är, men en klädnad måste vara hel och ren ifrån smuts, och får till exempel ha fläckar av olja och annat lättantändligt eftersom det försvagar klädnadens motståndskraft för eld avsevärt. Det mesta av reglerna för klädseln har att göra med brandsäkerhet och således får kläderna heller inte glipa någonstans.

    Läs mer om regler och säkerhet på Svenska bilsportförbundet.